Mitä on työnohjaus?

Kuvassa aurinko ja järven rantaa usvan takana. Kuva: Malla Rekilä.
Kuva: Malla Rekilä.

Työnohjaus mahdollistaa työroolien, työn tavoitteiden, vaikutusmahdollisuuksien, tiedonkulun, vuorovaikutussuhteiden sekä yhteistyön tarkastelun, että kehittämisen.

Työnohjaus on keskusteluun perustuva (ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntävä) ammatillinen työtapa, joka antaa ohjattavalle mahdollisuuden läpikäydä, tutkia ja jäsentää työhön liittyviä kokemuksia, vahvistaa ammatti-identiteettiä ja ammatillista kasvua. Työnohjaus luo mahdollisuuksia oppia omista ja toisten kokemuksista. Se auttaa muutoksissa ja
uusissa tehtävissä selviytymisessä.

Ratkaisukeskeisen työnohjauksen tärkeimmät osatekijät ovat yhdessä luodut tavoitteet, yhteistyö, voimavarojen tutkiminen, kannustava ilmapiiri
– arvostava vuorovaikutus ja edistymisen tukeminen. Ratkaisukeskeinen työnohjaaja on aktiivinen. Hänen tehtävänään on pitää
näkyvillä työntekijän kanssa sovitut työnohjauksen tavoitteet ja auttaa näin ohjattavaa niiden saavuttamisessa.

Työvalmennus (coaching) on tiivis, intensiivinen, määräaikainen, lyhyenkö, 3–5 tapaamiskertaa sisältävä prosessi. Työvalmennuksen tavoite on selkeä ja se määritetään ennen palvelun aloittamista. So. sovitaan tilaajan kanssa teema, joka nousee työyhteisön tarpeista, halusta tarkastella, muuttaa
ja kehittää työyhteisön käytänteitä valmennuksen avulla. Valmennus sisältää välitehtäviä tapaamisten välillä.

Työnohjauksen kohderyhmät:

  • ammatit, joissa työntekijä käyttää työvälineenä omaa persoonaansa
  • ammatit, joissa vuorovaikutusta toisten kanssa
  • ammatit, joissa työntekijän rooliin kohdistuu paljon odotuksia


Esimerkkejä tällaisista ammateista ovat mm.

  • hoitotyöntekijät
  • sosiaalialan työntekijät
  • opettajat
  • esihenkilöt
  • johtotehtävissä toimivat
  • erilaiset asiakaspalvelun työntekijät
  • henkilöstötoimen ammattilaiset
  • kehittäjät

Lue Työnohjauspalvelut Kipinän työnohjauspalveluista täältä ja työskentelytavoista täältä.